We kunnen het niet vaak genoeg zeggen, maar het wordt steeds belangrijker dat jouw website perfect werkt op mobiel formaat. Een paar jaar geleden waren mensen nog gewend om op hun computer een website te bezoeken omdat deze op mobiel formaat niet perfect functioneert of omdat hij langzaam laadt. Dit is echter de afgelopen jaren enorm veranderd. Het bezoeken van websites op mobiel formaat is gestegen naar 80%. Dit geldt niet alleen voor het oriënteren maar ook voor het online shoppen.
Dat er steeds meer online geshopt wordt op mobiel formaat betekent dus dat de complete shopping journey – van zoeken tot aankoop – verandert. Uit recent onderzoek van Google blijkt zelfs dat 40 % van de online shoppers aangeeft liever hun aankopen te voltooien op mobiel formaat dan op desktop formaat. En dit zal alleen maar verder gaan stijgen.
Wanneer je een online webshop hebt is het dus enorm belangrijk dat jouw website hier klaar voor is. Werkt bijvoorbeeld de betaling en het winkelwagentje van jouw webshop ook goed op mobiel formaat? Klanten willen met hun mobiel snel vinden waar ze naar opzoek zijn. Het is dus belangrijk dat er op de homepagina al een duidelijke keuze is van de zoekopdracht van de klant. Dit kan aan de hand van een visueel menu of met call-to-action knoppen.
Hier is wat jij kunt doen om aan de online wensen van een klant te voldoen:
– Sites moeten rekening houden met de intenties van de consument
– Aanklikbare buttons moeten snel voor de juiste resultaten/antwoorden zorgen
– Pagina’s moeten in minder dan 5 seconden worden geladen
– Content zou duidelijke antwoorden en informatie moeten geven
Het maakt in principe niet uit wat voor product of dienst je levert; smartphones zijn een centraal onderdeel geworden in het verwachtingspatroon van consumenten. Dus ben je ook op mobiel formaat goed bereikbaar, dan zal dit zeker zorgen voor een betere klantenbinding.