1 Gebroken grid layouts
Wanneer je op zoek bent naar de meest creatieve lay-out voor jouw website, vergeet je soms dat de content op je website in een vrij statisch raster is geplaatst. Door creatiever om te gaan met gebroken grid lay-outs worden de afbeeldingen en teksten meer naar elkaar toe getrokken. Je ziet steeds meer dat de content speelser wordt ingedeeld. Dit wil niet gelijk zeggen dat een statische lay-out helemaal overbodig is maar je kunt dit heel goed afwisselen.
2. Splitscreen
We zien ze al een poosje op de beroemde webdesign blogs: websites met schermen die in twee helften opgemaakt zijn, vaak met een flink kleurcontrast tussen links en rechts. Heel geschikt om bezoekersstromen te leiden. Linksaf voor de mensen die een baan zoeken, rechtsaf voor mensen die een baan in de aanbieding hebben. Links kopers, rechts verkopers.
De splitscreen wordt ook wel gebruikt als showcase, één van de helften wordt gebruikt voor beeld of zelfs om door cases of producten te scrollen terwijl de andere helft blijft staan. Soms bewegen beide helften, heel cool maar je wordt er snel misselijk van.
3 Variabele fonts
Door verschillende fonts te gebruiken kunnen boodschappen elkaar versterken. Dit kun je toepassen door de header en de subtitle in tegenovergestelde fonts te maken.
Zo kun je bijvoorbeeld de titel statisch maken en de subtitle in een handgeschreven lettertype schrijven.
4 Organische vormen
Deze trend sluit perfect aan bij de gebroken grids. Door meer organische vormen in je website te gebruiken prikkel je de hersens van jouw bezoeker.
Hoe dit kan? Een website bestaat voornamelijk uit rechte vormen en hierdoor wordt de bezoeker verrast wanneer dit af wordt gewisseld met een organische vorm. Goed moment om hier gebruik van te maken met een boodschap! Laat organische vormen meer toe en speel met de vormen en kleuren. Hoe je dit toepast is natuurlijk per doelgroep verschillend.
Mailchimp maakt dit jaar al veel gebruik van deze trend op hun homepagina.
5 Animaties
Het web is al een tijd geen statisch platvorm meer. Je ziet steeds meer beweging en websites die de customer journey van de klant al voorspellen. Hier is het heel belangrijk om op de juiste momenten de juiste informatie te communiceren. Dit kan d.m.v een pop-up waar wordt gevraagd om een e-book te downloaden of een aanmelding op de (maandelijkse) nieuwsbrief.
Een andere manier om content meer te laten opvallen is door het voor een parallax achtergrond te plaatsen. Bij deze techniek worden afbeeldingen en andere lagen op de website op verschillende snelheden over elkaar heen gerold. Hierdoor ontstaat er een 3D illusie.