De Corona pandemie treft ons allemaal. Werken op afstand, video meetings, ziekteverzuim en veelal omzetverlies. Bedrijven dienen in deze tijd agile te zijn en zich snel te kunnen aanpassen. Dat geldt ook zeker voor de e-commerce branche, maar belangrijker nog; speel in op een veranderd publiek met andere wensen dan voorheen!
Tip
Pas je product of dienst aan op een nieuwe doelgroep, een doelgroep met andere wensen en verwachtingen die wellicht ook zorgen voor andere communicatie, bestelflow en orderverwerking.
Best practice
Bij de online brillenzaak Charlie Temple is er een toename van nieuwe klanten. Dat betekent een nieuwe doelgroep met andere behoefte. Voor hen is het online kopen een nog grotere drempel dan voor de oude doelgroep, dus het wegnemen van zorgen is daarin heel belangrijk. Dat kan bijvoorbeeld met het nog nadrukkelijker benadrukken van je USP’s of door het uitlichten van de mogelijkheid om achteraf te betalen. Daarnaast heeft Charlie Temple besloten de uitrol van de paspakketten te versnellen. Daarmee kunnen klanten thuis een paar monturen passen voordat ze hun nieuwe bril bestellen.
Tip
Consumenten vragen zich nu meer dan ooit af hoe zij hun bestelling terug kunnen sturen. “Zijn de pakketpunten nog wel open en mag je straks nog wel naar buiten?” Een pakket binnen 14 dagen retour sturen kan dan lastig worden. Haal deze drempel weg bij de consument en biedt tijdelijk een langere retourtermijn aan om je klant nog beter van dienst te kunnen zijn.
Best practice
Bij Hornbach zie je een goed voorbeeld die deze aanpassing duidelijk communiceert. Zowel voor de consument (30 dagen) als voor de zakelijke afnemer (90 dagen) zijn de retourtermijnen aangepast.
Bron: Emerce (E-commerce tips in tijden van corona)