Het belangrijkste communicatie kanaal van jouw bedrijf is toch wel de website. We betrappen ons er steeds vaker op dat je eerst een website bekijkt voordat je in contact komt met een bedrijf. Dit eerste contactmoment is heel belangrijk voor het bepalen van de waarde van jouw te leveren dienst of product. Maar dat is niet het enige aandachtspuntje. Lees verder hoe wij jou kunnen helpen aan een perfect online vindbaarheid.
Het kan zijn dat op dit moment klanten jouw bedrijf niet snel genoeg kunnen vinden. Dit lijkt een klein verbeterpuntje maar dat is het zeker niet. De website is het eerste contact met de klant als zij jouw snel kunnen vinden en jij snel bovenaan verschijnt wekt dit vertrouwen op. Door een slechte vindbaarheid kun je klanten mislopen en hierbij ook omzet. Je kunt het testen door bij google jouw dienst of bedrijf in te typen. Kom jij niet bovenaan maar je concurrent wel? Dan is er werk aan de winkel! Je wilt natuurlijk niet dat de concurrent er vandoor gaat met jouw potentiële klanten, of wel?
Heb je op dit moment nog geen website of twijfel je aan je huidige domeinnaam? Gezien het feit dat er al meer dan vijf miljoen .nl domeinnamen geregistreerd zijn in Nederland kan het zomaar zo zijn dat jouw bedrijfsnaam al is gekocht door iemand. Het kan zijn dat je deze kunt overkopen, maar mocht dit niet kunnen lees je hier hoe je een sterke domeinnaam kiest.
Betere vindbaarheid creëren kun je door bepaalde elementen in jouw website te hebben. Allereerst is een Google account onmisbaar voor een goede vindbaarheid in google maps. Verder is het heel belangrijk om een goede samenhang van jouw pagina’s te hebben en dat de pagina’s een goede SEO tekst hebben. Waarom een goede SEO belangrijk is voor jouw website lees je hier.
De website kun je ook wel zien als jouw online visitekaartje. Hier kun je jou huisstijl en logo extra in laten uitspatten. Aan de hand van kleur, lettertypes en afbeeldingen geef je de klant een beleving van jouw onderneming. Door deze beleving te schetsen kun je klanten enthousiast maken.
Voor iedere onderneming is de functionaliteit van de website natuurlijk verschillend. Sommige websites zijn informatief, zoals een metselbedrijf. Bij andere websites kunnen er al gelijk aankopen kunnen worden gedaan zoals bij een kleding winkel. Voor een restaurant is het weer belangrijk dat er reserveringen kunnen worden geplaatst. Bekijk goed wat jouw doel is op de website en zorg dat de klant in 2 klikken heeft gevonden wat hij of zij zoekt.
Hier een aantal doelen op een rij:
• Verkoop (webshop)
• Offerte aanvraag
• Contactmoment (contactformulier, chat) of telefonisch (inbound call)
• Inschrijving nieuwsbrief (e-mailmarketing)
• Reactie plaatsen
• Video bekijken
• Adsense (advertentie)
SAM helpt! hanteert bij de bouw van een nieuwe website de SAM “acht geboden”, waaraan iedere website moet voldoen
1 Biedt meerwaarde
2 Levert verdieping en/of conversie
3 Search engine geoptimaliseerd (SEO)
4 Visitekaartje van organisatie
5 Gebruik(er)svriendelijk
6 Levert data (Google Analytics)
7 Social Media influencer
8 Is gebouwd voor de lange termijn
1 Biedt meerwaarde
De uitgangspositie en het bestaansrecht van al je zakelijk doelen is meerwaarde bieden. Voor een website is dat niet anders; je biedt meerwaarde aan je bezoeker waarmee je wederkerigheid creëert. Voor deze meerwaarde ligt de focus op unieke en waardevolle content en goed design.
2 Levert verdieping en/of conversie
Een goede website zorgt voor verdieping, en één met webshop voor conversie (en dus omzet). Beide worden verkregen door een slim design, met een goede site architectuur en dito customer journey. Voor verdieping is het wij-gevoel onder de bezoekers van groot belang, en is het raadzaam om je website als community aan te bieden. Het is voor een ondernemer uiterst waardevol om een community te hebben waarin je een boodschap kwijt kan en tegelijkertijd actief met je product of dienst aan de slag gaat.
3 Search engine geoptimaliseerd (SEO)
Aangezien ongeveer 80 procent van al het online verkeer start bij Google (voor de Nederlandse markt) is een hoge zoekmachine indexering van levensbelang. Een hoge ranking is als een open deur met rode loper voor nieuwe business en levert dagelijks “kosteloos” nieuwe potentiële klanten op. SAM optimaliseert de website op basis van zoekwoorden en site architectuur, maar ook via linkbuilding, content, programmeertechniek, etc.
4 Visitekaartje van organisatie
De website is het online visitekaartje van je organisatie. Door gebruik te maken van de nieuwste technieken, een fris en functioneel design en passende look & feel geeft de website een perfecte eerste indruk!
5 Gebruik(er)svriendelijk
Hoge bezoekersaantallen zijn leuk, mits de bezoekers blijven plakken (stickratio). Dit doen ze door o.a. een goed design en gebruiksvriendelijke interface met een overzichtelijke structuur. Deze gebruiksvriendelijkheid dient ook aan de “achterzijde” van de website, het zogenaamde Content Management Systeem (CMS), doorgevoerd te worden. In het CMS kunnen onze klanten eenvoudig zelf foto’s en tekst aanpassen zonder dat het design in het geding komt. Daarnaast levert het CMS alle benodigde bezoekersinformatie en plug-in mogelijkheden.
6 Levert data (Google Analytics)
Meten is weten! Om de website te optimaliseren zijn bezoekersdata van essentieel belang. Hoeveel bezoekers krijg ik op mijn website, welke pagina’s scoren goed, hoe lang blijft een bezoeker op welke pagina etc. Met deze informatie kunnen eventuele problemen in de customer journey worden getackeld, en de conversie en/of diepgang verder worden verbeterd.
7 Social Media influencer
Door op de website gebruik te maken van social buttons en news feeds wordt social media gestimuleerd en beïnvloed. Betere social media dekking en specifiek betere Google+ ranking zorgen voor de ultieme online propositie.
8 Is gebouwd voor de lange termijn
De website dient als lange termijn oplossing te worden gebouwd en zo de investering ruimschoots goed te maken. Anderzijds volgen nieuwe technieken elkaar in rap tempo op waardoor een website na drie, maximaal 4 vier jaar verouderd is. Door gebruik te maken van ons onderhoudspakket ben je verzekerd van een up-to-date website die met gemak drie jaar mee gaat.
Bekijk hier onze werkwijze