Ik hoor regelmatig dat (startende) ondernemers teksten voor hun nieuwe website willen, maar dat ze SEO niet zo belangrijk vinden. “Ik krijg mijn klanten toch via via” is dan het antwoord op mijn vraag waarom niet.
Eén ding is zeker; mond op mond reclame werkt inderdaad het beste. Maar onderschat de kracht van een website niet, daar kijkt iedereen namelijk. Al is het alleen maar voor de openingstijden van je bedrijf.
Search Engine Optimization, oftewel zoekmachine optimalisatie, houdt in dat je je website beter vindbaar maakt in Google. Dit kun je doen door de webteksten te optimaliseren en het op die manier zo makkelijk mogelijk maken voor je klanten om jou te vinden. Jij als ondernemer van je bedrijf weet wie je klanten zijn. Als je weet hoe je doelgroep zoekt, weet je ook wat ze belangrijk vinden aan een product of dienst. Type in Google bijvoorbeeld het zoekwoord waarop jij straks gevonden wilt worden. Scroll vervolgens naar beneden en je krijgt van Google enkele gerelateerde zoekopdrachten. De woorden daarin kun je toevoegen aan je lijst met zoektermen, en weer verwerken in je tekst.
Een SEO-tekst is dus een zeer doelgroepgerichte webtekst, en ook voor via via klanten wel degelijk belangrijk!