Toevallig nog recent iets op Google opgezocht? Waarschijnlijk wel want wie doet dat nou niet? Misschien is het je opgevallen dat Google een nieuwe update heeft doorgevoerd. De meta omschrijvingen zijn langer geworden. Waar deze normaal gemiddeld 2 regels waren zijn deze nu soms wel 4 regels lang!
Google is als sinds november 2017 bezig om de maximale lengte op te rekken. Waar de SEO-copywriters al jaren weten dat ze maximaal 160 tekens ruimte hebben gaat dat nu dus veranderen. Wij zetten de belangrijkste gevolgen voor deze update even op een rij.
Wat is een meta omschrijving?
Een meta omschrijving is een korte tekst die google laat zien wanneer je opzoek bent naar iets. In de meta wordt een korte omschrijving getoond naar hetgeen waar je naar opzoek bent. Deze tekst kun je perfect gebruiken om de lezer nieuwsgierig te maken naar de informatie op jouw pagina. Vul je de meta omschijving op je pagina niet in? Dat kan maar dan heb je hier geen volledige controle over en vult jouw website deze zelf in met tekst uit de pagina.
Hoeveel invloed heeft de meta omschrijving op jouw ranking op Google?
Tot nu toe geen. Jouw website wordt gerankt op de volledige tekst van jouw pagina’s. Maaaaar.. daardoor is het niet minder belangrijk om de meta omschrijving in te vullen. Waarom niet? Dit is het eerste wat de bezoekers van jouw pagina zien, en aan de hand daarvan bepaalt een bezoeker of hij jouw pagina de moeite waard vindt om te bekijken of niet. Zorg ervoor dat je je onderscheidt van andere resultaten en maak de lezer zo mogelijk nieuwsgierig.
Het doel is tenslotte dat iemand op jouw pagina klikt en niet op die van een ander. Oh, en als je twijfelt over het gebruik van het keyword in de beschrijving, niet doen. Verwerk hem erin als het logisch is, Google zal je zoekwoord bold tonen als iemand erop zoekt. Dat kan toch net weer een reden zijn om te klikken.
Wat is de invloed van de langere beschrijving?
Inmiddels zie je in Google dus ook pagina’s met een langere tekst onder het zoekresultaat. Op het moment van schrijven is dit bij circa vijftig procent het geval. De invloed hiervan op jouw SEO zou ik willen verdelen in minder complexe en complexere zoekopdrachten.
Deze beschrijving is 313 tekens. En hoewel het erop lijkt dat deze site zijn meta description nog niet heeft aangepast – dit stuk tekst heeft Google zelf gepakt – kun je op basis hiervan al best goed te weten komen wat die omschrijving nu is. Dus waarom zou je dan nog verder klikken? Behalve als je dieper wil uitpluizen wat er allemaal onder valt, zou dit dus zomaar tot minder kliks kunnen leiden. Anderzijds verwacht ik dat het ook juist voor meer kliks kan zorgen bij wat meer diepgravende zoekopdrachten, van mensen die echt meer van een bepaald onderwerp willen weten. Een langere meta omschrijving bevat dan meer ruimte om de zoeker nieuwsgierig te maken en te overtuigen om door te klikken en verder in het onderwerp te duiken. Kortom: de langere meta description zorgt vooral voor invloed op je click through rate (CTR).
Wat betekent dat voor copywriters?
Voor een copywriter betekent de nieuwe limiet allereerst dat er meer ruimte is om een zoeker te overtuigen tot de klik. En omdat Google een relevante pagina hoger rankt, is het goed om dus nog meer tot de kern te komen in de meta description. Kun je al antwoord geven op de vraag van de zoeker? Doe dat dan zeker. Zelfs al offer je er wat kliks voor op. Zolang je de zoeker helpt een antwoord te vinden in het zoekresultaat, zal Google je relevanter vinden en dus hoger ranken.
Wat moet je nu meteen doen?
Als je zelf de website van jouw onderneming bijhoud of die van een klant dan zijn er nu wat zaken aan te pakken. Wij hebben een aantal punten gemaakt om gestructureerd hiermee aan het werk te gaan. Bekijk in de statistieken en welke pagina’s het best bekeken worden. Begin hier met het herschrijven van de meta omschrijving en houd daarbij een limiet van 300 tekens aan. Er zijn een aantal handige tools die je hierbij kunnen helpen zoals Yoast.
Het legt er natuurlijk aan wat voor soort pagina het is wat je gaat herschrijven. Soms gebruik je de meta omschijving bij zoekopdrachten om de bezoeker nieuwsgierig te maken om door te klikken naar jou pagina. Probeer er nog steeds voor te zoeken dat je focus-keyword erin staat. Soms kan het ook helpen om de woord suggesties te gebruiken die onderin de zoekopdrachten bij Google staan.
Deze woorden staan daar omdat er veel naar wordt gezocht en het misschien iets is wat je kan helpen.
Check regelmatig in Google (en je search console) of je meta descriptions al zijn aangepast en wat de invloed is op je CTR.
Dus, copywriters: geen paniek. Google verandert zo nu en dan iets en het is onze baan om daar ons werk op aan te passen. Zeg nu zelf, dat houdt het ook leuk toch?