De huisstijl van je bedrijf is een bewust gekozen wijze van presentatie naar buiten toe. Het is letterlijk het visitekaartje van je bedrijf. Je wilt opvallen en je onderscheiden van de rest. Hoe doe je dat?
Je huisstijl wordt bepaald door het gebruik van een naam, een logo, kleuren, vormen, lettertype, beeldmateriaal en taalgebruik. Hiermee krijg je een herkenbare visuele uitstraling en creëer je een bepaald beeld rondom je bedrijf. Naast feitelijke informatie zoals bijvoorbeeld een omschrijving van je bedrijf en waarom het zich onderscheidt van de rest, kun je je afvragen wat voor gevoel je wilt oproepen. Wil je vertrouwen uitstralen, warmte, of bijvoorbeeld milieubewustzijn? Belangrijk is ook om rekening te houden met wie je doelgroep is, bijvoorbeeld zakelijk, consumenten, 65+?
Een goed ontworpen huisstijl zorgt voor herkenning, en kan het imago van je bedrijf versterken. Sterker nog, wist je dat een product meer kan opleveren, als er tijdens het ontwerp veel aandacht is besteed aan het design? Dit blijkt uit het wetenschappelijk onderzoek ‘Effectiviteit van Design’. (Bron: http://www.bno.nl/over-design/twintig-procent-winst-door-design)
Een goed ontworpen huisstijl gaat dus verder dan alleen logo en briefpapier; het zet jouw bedrijf op de kaart!