Het moment waarvoor we allemaal al bang waren, is helaas aangebroken. Posts op Facebook van bedrijven worden strenger beoordeeld. Facebook houdt de touwtjes strak in handen wat betreft de content die mensen te zien krijgen.
Facebook geeft hierbij voorrang aan posts van familie en vrienden, echte mensen dus. Er komen veranderingen van het algoritme, en dat betekent dus dat wat mensen te zien krijgen drastisch verandert. De veranderingen in het algoritme gaan geleidelijk en worden doorgevoerd in de komende maanden.
Aan posts van pagina’s (dus publieke content) wordt minder prioriteit gegeven. Dat is ook niet het enige: ook het soort content dat je als pagina deelt maakt verschil. Het gaat er voornamelijk om dat er conversaties tussen mensen ontstaan. Wanneer je dat doet zou het algoritme jou hoger kunnen plaatsen. Op zich is de reden dat Facebook deze update doorvoert niet vreemd. Het is tenslotte de reden waarom Facebook doet wat hij doet. Mensen met elkaar in contact brengen, maar ook ervoor zorgen dat mensen zich meer betrokken voelen.
De berichten die de gebruikers een passieve ervaring bieden, worden minder goed aangemerkt. Gewoon een leuke, informatieve of vermakelijke video is niet meer genoeg. Tegelijkertijd zijn je mogelijkheden om interactie uit te lokken beperkt. Eind vorig jaar gaf Facebook al aan dat engagement bait wordt bestraft. Bijvoorbeeld: ‘Tag jouw vriend die altijd te laat is!’ of ‘Welke vriend gaat jou trakteren op een etentje?
Wat zijn de gevolgen voor bedrijfspagina’s?
Facebook geeft dus letterlijk aan dat mensen minder content van bedrijvenpagina’s zullen zien. Dat betekent dat jij het bereik van je posts, video’s en het aantal doorklikken naar je site drastisch kunt zien dalen. Hoe groot deze daling is, is afhankelijk van verschillende factoren. Of jouw berichten conversaties uitlokken wordt dus essentieel, maar ook hoe mensen reageren op je posts, of ze reageren en of ze je post delen blijft belangrijk.
Adverteren werkt nog wel
Het organisch bereiken van mensen is dus erg belangrijk. Maar Facebook wil immers geld verdienen. Plaats je een promoted post of boost je een bestaande post dan zal je content nog steeds in de tijdlijn van je volgers naar voren komen.
Tips om te zorgen dat jouw posts wél zichtbaar zijn!
Hoewel je hierboven al hebt gelezen dat het steeds lastiger wordt om een hoog organisch bereik te realiseren, zijn er nog wel manieren om daar invloed op uit te oefenen.
1. Plaats deelbare content
Wil je dat jouw posts op een organische manier in de tijdlijn van je volgers verschijnen, dan zul je je wederom moeten aanpassen aan wat Facebook belangrijk acht. En het lijkt erop dat het platform weer teruggaat naar hoe het begon: als een medium dat je op de hoogte houdt van de levens van je vrienden. Een persoonlijke tijdlijn dus. Daar past persoonlijke content bij. Content die jouw volgers zo waardevol vinden, dat zij het willen delen met hun vrienden. Want alles wat mensen delen, komt nog wel hoog in andermans tijdlijn.
Welke content willen mensen delen? Content waarmee ze zich identificeren bijvoorbeeld. Content die je dag net iets beter of leuker maakt. En content die échte waarde toevoegt.
2. Plaats content die conversaties uitlokt (live video)
Zoals Facebook aangeeft: het allerbelangrijkste worden de conversaties tússen mensen. Het netwerk geeft zelf als voorbeeld live-video’s: die zouden gemiddeld zes keer meer interactie oproepen dan gewone video’s. Niet alleen bijzondere momenten of evenementen zijn mooie kansen om live te gaan. Wat denk je van een vraag-en-antwoord sessie, waarbij je volgers hun vragen in de reacties kunnen stellen? (Andere volgers kunnen dan weer reageren op die vragen: conversaties!)
Groepen zouden dan ook steeds belangrijker worden voor uitgevers. Het zou goed kunnen dat dat straks gewoon een nieuwe manier is om content te pushen.
3. Vraag je volgers hun voorkeuren aan te passen
Gebruikers kunnen zelf aangeven welke content zij graag in hun tijdlijn willen zien verschijnen. Nu is dat iets waar niet iedereen van op de hoogte is, en bovendien vereist het een actie. Maar je kunt het altijd vragen natuurlijk.
Dus, hup: als de wiedeweerga naar je tijdlijn (op desktop) en klik op de drie bolletjes naast ‘Nieuwsoverzicht’ (links van je tijdlijn). Kies ‘Voorkeuren bewerken’, klik op ‘Geef aan van wie je het eerst berichten wilt zien’ en kies daar voor SAM helpt! ?
In de app werkt het zo: klik op het hamburgermenu, scroll naar ‘Help en instellingen’ (helemaal naar beneden) en kies ‘Voorkeuren voor nieuwsoverzicht’. Daar kun je vervolgens klikken op ‘Geef aan van wie je het eerst berichten wilt zien’ en kiezen voor SAM helpt!
Maar het allerbelangrijkste: focus niet alleen op Facebook
De afgelopen jaren was het al duidelijk, en ook deze verandering in het algoritme onderstreept het maar weer eens: Facebook heeft de touwtjes strak in handen. Facebook bepaalt, punt. Daar kun je boos over worden, maar het enige dat je kunt doen is je aanpassen – als het over je content op het platform van Facebook gaat.
Maar wat je ook moet doen (en waar je eigenlijk allang mee had moeten beginnen), is minder afhankelijk worden van Facebook. (Bijvoorbeeld door meer mensen toe te voegen aan jouw mailing list.) Wat wordt jouw eerste actie?