Hoe bepaal jij als (startende) ondernemer je doelgroep?

Je kent alle ins en outs van je eigen onderneming, maar hoe ziet jouw doelgroep eruit? Wie koopt jouw product? Aan wie bied jij je diensten aan?
Het is een vraag die in het hoofd van veel ondernemers rondspookt. Het is verleidelijk om te denken dat jouw product of dienst voor iedereen geschikt is. Toch is het verstandig om goed in kaart te brengen wie je nou precies wilt bereiken. Daarbij is het belangrijk om een helder beeld te krijgen van jouw ideale klant. Als je dat hebt, kun je daar je marketingplan weer op aanpassen.

Zorg allereerst dat je je doelgroep verkleint. Door je doelgroep te verkleinen, vergroot je de kans op succes! Als jij je namelijk niet meer hoeft bezig te houden met mensen die toch al geen interesse in jouw product of dienst hebben, houd je meer tijd en energie over voor de mensen die wel bereid zijn om met jou samen te gaan werken of je product willen kopen.
– Beschrijf je ideale klant
– Beschrijf je doelgroep
– Nieuwe klanten beschrijven
Beschrijf je ideale klant

Maak een omschrijving van jouw ideale klant of afnemer. Wees zo gedetailleerd mogelijk met het maken van een zogenaamd klantprofiel. Het volgende zou je erin kunnen zetten:
• Wat is zijn levensstijl?
• Hoeveel geld heeft hij te besteden?
• Waar zoekt hij naar?
• Waar woont hij?
• Wil hij moeite doen voor jouw product?
• Waar haalt hij zijn informatie vandaan?

Beschrijf je doelgroep

Voor een marketingstrategie is het ook handig om de grootte van je doelgroep in te schatten. Inventariseer:
• het huidige aantal klanten
• hoe vaak je klanten gebruikmaken van je dienst of het product kopen
• de groei die je voorziet in het aantal klanten

Nieuwe klanten beschrijven

Bestaat je bedrijf al een tijdje en heb je inmiddels een vaste klantenkring opgebouwd? Dan is de volgende logische stap het vergroten van je afzetgebied. Wie zijn je nieuwe klanten en hoe komen zij in aanraking met jouw product of dienst?
Kortom
Het bepalen van je doelgroep is een proces dat erg nuttig kan zijn voor je onderneming, vooral wanneer je nieuwe producten en/of diensten op de markt wilt zetten. Het helpt om inzichtelijk te krijgen op wie je je richt, zodat je je aanbod specifiek kunt afstemmen op de behoefte van je doelgroep. En vergroot de kans dat klanten iets bij je afnemen!

Share this post



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *