1. ‘Omzet en winst zijn de enige richtlijnen die er toe doen’
Wat de inkomsten en winst van jouw onderneming zijn, zegt niet direct hoe jouw onderneming presteert. Hoewel dit uiteraard voor de hand liggend is, is het ook heel belangrijk om je op een aantal andere punten te richten.
Hier een voorbeeld van statistieken die heel interessant zijn:
1. Conversiepercentages: Welk deel van jouw bezoekers is daadwerkelijk in staat om jouw product/dienst af te nemen? Bekijk de bezoekersaantallen van jouw website en groepeer hiermee bezoekers. Besteed aandacht aan de manier waarop campagnes, bestemmingspagina’s, sessie-interacties, eerdere interacties en verkeersbronnen van invloed zijn op uw succespercentages.
2. Kanaalverkeer: Dit kan een vervolg zijn op het vorige punt. Wanneer je de bezoekersaantallen in beeld hebt gebracht, kun je heel duidelijk zien waar bezoekers vandaan komen en via welk kanaal. Het klinkt misschien als iets wat geen prioriteit heeft maar dit is belangrijk om bij te houden. Op deze manier kun je precies zien welke handelingen, advertenties en acties interessant zijn voor jouw klanten en welke misschien overbodig zijn of moeten worden gewijzigd.
3. Levensduur landingspagina: Hoeveel omzet genereren de landingspagina’s van jouw website? Welke pagina’s genereren voortdurend inkomsten en welke genereren inkomsten die afnemen? Het is belangrijk dat je jouw pagina’s scherp houdt en zorgt dat alle links, afbeeldingen en teksten nog kloppen. Dit is belangrijk voor de actualiteit van uw bedrijf en het kennisniveau dat wordt gecommuniceerd.
2. ‘Mensen van sociale media kopen niet’
De meesten van ons gebruiken geen sociale media om dagelijks producten te vinden. Dus het is gemakkelijk om sociale media te negeren als een niet-winstgevend kanaal, vooral als investeringen niet meteen lonend zijn.
Maar niets is minder waar. Het is een vergissing om social media reclame weg te schrijven als verspilling van energie. Want uit recent onderzoek is gebleken dat 26% van de Facebook gebruikers die klikken op een bericht daadwerkelijk een aankoop doet. En Facebook liet in 2017 een groei zien van 62% van advertenties op jaarbasis.
De voordelen van sociale media zijn niet beperkt tot de voordelige advertentie-uitgaven. Volgens een recent rapport van de sociale klantenservice van GetAmbassador, zal 71% van de consumenten die een positieve klantervaring op sociale media hebben met een merk, dit waarschijnlijk aanbevelen aan anderen.
Omdat je bezoekers van sociale media in de meeste gevallen nog niet als directe klanten kan zien, is het niet minder belangrijk om ze genoeg aandacht te geven. Een krachtige sociale media strategie stelt je in staat om verkeer van een zeer divers publiek vast te leggen, en de aandacht te trekken van doelgroepen die jouw merk anders niet zouden ontdekken. Op deze manier is dit juist een kans om vraag te genereren.
3. ‘Niemand gebruikt e-mail meer’
Dit is misschien wel de meest gevaarlijke mythe die er momenteel is; het feit dat e-mail een oude technologie is, betekent niet dat niemand het gebruikt.
De realiteit is dat e-mail nog steeds de standaard communicatietool is om via internet met mensen te communiceren. In de meeste gevallen is e-mail jouw enige directe lijn naar de consument die consumenten ook willen accepteren. Op voorwaarde dat de e-mail werkt, zal de eigenaar van het e-mailadres waarschijnlijk het grootste deel van de onderwerpregel van elke ontvangen e-mail lezen, wat meer is dan kan worden gezegd van sociale media streams. Dit zorgt ervoor dat ze jouw boodschap sowieso zien langskomen. Bij social media is dit het geval dat ze jouw bericht simpelweg zien of niet zien.
Lijstopbouw met e-mail staat centraal in elke digitale marketingstrategie.
4. ‘Alle marketinginspanningen vinden plaats buiten mijn site’
Ook dit is een uitspraak die veel wordt verkondigd. Het is een vergissing dat klanten volledige informatie uit de overige conversie halen. Een site is cruciaal voor de juiste balans in een promotie.
Marketing is heel erg iets dat op je eigen site gebeurt , net zo goed als elders. In feite doen de sterkste merken net zo veel of meer marketing op hun eigen sites als elders, en er zijn veel manieren om dit te benaderen.
Bijvoorbeeld:
Splits het testen van uw bestemmingspagina’s om verkoop of conversies te maximaliseren.
Door op de juiste manier kennis met klanten te delen is het een kleine stap om van een volger een klant te maken. Deel veel informatie dat volgers interesseert. Zo is het voor hen een kleine moeite om zich in te schijven voor een nieuwsbrief.
Vertrouwen en wederkerigheid opbouwen met doelgroepen met behulp van gezaghebbende bloginhoud en leadgeneratie-items die geschikte doelgroepen targeten met de juiste zoekwoorden.
Een gemakkelijk te navigeren site ontwikkelen zodat mensen precies kunnen vinden waarnaar ze op zoek zijn.
Jouw winkelwagentje en betalingssysteem verfijnen om eventuele knelpunten weg te nemen die leiden tot het verlaten van de winkelwagen.
Deze vormen slechts een klein deel van de manieren waarop jouw site een essentiële rol speelt in jouw marketingstrategie .
5. ‘Een goed product zal zichzelf op de markt brengen’
Dit is ook een prachtig excuus om geen marketing strategie te hebben. Je kunt er tegenwoordig gewoon niet meer onderuit dat internet de belangrijkste manier is om een idee te communiceren.
Door dit niet te gebruiken zal jouw product of dienst een enorme informatiedichtheid creëren. Wanneer mensen in contact komen met jouw product en dit niet snappen omdat de communicatie niet begrijpelijk genoeg is, gaan mensen helaas nooit jouw product kopen. (Hoewel ze het misschien heel goed kunnen gebruiken.)
6. ‘We moeten zoveel mogelijk mensen bereiken’
Diep van binnen weten we allemaal dat enorme verkeersaantallen niet zijn wat we zoeken. En toch zijn marketeers en strategische besluitvormers hoe dan ook vaak in deze richting bevooroordeeld. Gelukkig zijn er daarom ook (sociale media) kanalen waar je heel gericht kan schieten. Zo bereik je veel effectiever de groep waarvan je weet dat ze een connectie/interesse hebben in jouw product. Je kunt op deze manier de doelgroep selecteren op leeftijd, interesses, situatie en locatie.
Het is niet zo dat het bereiken van een algemeen publiek iets slechts is; het moet evengoed een deel van de marketingstrategie van een merk zijn. Dit aangezien het soort aandacht een blijvende positieve invloed kan hebben op uw contactenlijst, netwerkeffecten en rangschikkingen van zoekmachines.
Maar het brood en de boter van een solide marketingstrategie gaat altijd over het verbinden van het aanbod met de vraag. Het is het beste om dit niet te vergeten.