De hashtag als kloppend hart van de campagne

Je ziet het steeds meer, een campagne die word ondersteund door een goed gekozen hashtag.
Bij grote evenementen is het al langer een bekend fenomeen. De inzet van hashtags zorgt ervoor dat alle social media-uitingen makkelijk vindbaar zijn en met elkaar worden verbonden. Maar hoe kies je nou voor een goede hashtag en zorg je ervoor dat klanten deze gaan gebruiken? Doe de hashtag check!

Natuurlijk ben je er nog niet met een goed gekozen hashtag. Elke campagne heeft een goede campagnestrategie nodig, waarin goed is nagedacht over alle onderdelen, zoals doel, timing, keuze van middelen en kanalen, analyse en bijsturing.

Begin allereerst met een kloppende strategie. Wat is het doel van jouw campagne, welke boodschap communiceer je en wie is de doelgroep van jouw campagne?

Bedenk een goede hashtag. Hou hierbij rekening met bestaande hashtags; zitten deze in de weg voor jouw onderneming? Bedenk een hashtag die zo specifiek mogelijk is, maar wel makkelijk te onthouden.

Breng ambassadeurs in kaart. Door hun invloedssfeer/netwerk kun je in beeld brengen wie de doelgroep zal zijn en kun je hier beter op inspelen.

Maak een contentkalender.  Dit is een kalender die een duidelijke planning bevat met alle social media boodschappen. Met een schatting van een looptijd en een verhaal. Met een verhaal wordt bedoeld dat er een rode lijn door de campagne loopt.

Breng je ambassadeurs in stelling. De ambassadeurs die in de werkrelatie dichtbij staan, kun je vrij eenvoudig direct uitnodigen en informeren. Voor de communicatie kun je een appgroep maken. De ambassadeurs die wat verder van je organisatie afstaan, kun je via mail benaderen en informeren. Met beide groepen deel je de contentkalender.

Het feit dat anderen/influentials je hashtag delen en gebruiken is niet alleen fijn; het vergroot ook de geloofwaardigheid en kracht van je campagne en zorgt voor variatie, een groot bereik en groepsgevoel/community. Mooie voorbeelden hiervan zijn het gebruik van de hashtag door belangenorganisaties en door commerciële organisaties.

Gebruik beeld of beeld waarin tekst is verwerkt. Beeld zorgt voor meer interactie en een groter bereik. Meet de effecten, analyseer en stuur zo nodig bij.

Bonustips voor je campagne:
• Promoot de hashtag, bijvoorbeeld op je website, maar ook offline (op evenementen, in promotiemateriaal, en zet het in je handtekening)
• Wees consistent
• Denk aan timing en de lengte van je berichten
• Doseer je berichten
• Heb geduld, zeker bij introductie van een nieuwe hashtag
• Zet organische tweets in naast advertenties
• Combineer tweets met content op je website

Share this post



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *